Det behövs ingen installation. Skuldra är en så kallad molntjänst som du använder via din webbläsare i datorn. Tjänsten fungerar med alla vanliga webbläsare.
Skuldra hanterar idag information från alla inkassobolag som står under tillsyns av Integritetsskyddsmyndigheten, men däremot hanteras inte så kallad egeninkasso. Vidare kan förfrågningar skickas till Trafikförsäkringsföreningen, CSN, Försäkringskassan och Skattemyndigheten.
I dagsläget finns tre metoder för informationsinhämtning:
Ett SKRI-register (skuld och kreditinformationsregister) föreslog i utredningen “SOU2023:38” med omfattning av enbart finansiella krediter samt inkassoärenden från finansiella krediter. Ett sådan SKRI-register skulle därmed inte täcka in alla typer av konsumentkrediter och enligt våra uppskattningar så kommer enbart 10-20% av alla inkassoskulder då att framgå ur det föreslagna registret. Regeringen har i propositionen “”2024/25:17” valt att inte gå vidare med införandet av ett SKRI-register.
Skuldras tjänst ger en helhetsbild av alla inkassoärenden som en privat gäldenär har, och kompletterar annan skuld- och kreditinformation som tillhandahålls via privata aktörer, eller ett SKRI-register om ett sådant skulle införas i framtiden.
Tjänsten är designad för högsta möjliga säkerhet. Det är en molntjänst som levereras från en svensk, säkerhetsgranskad och GDPR-godkänd serverhall. Känsliga personuppgifter lagras krypterat i tjänstens databaser. Systemet har utsatts får avancerade penetrationstester och testerna har givit högsta betyg till tjänstens it-säkerhet. Juridiskt sett är Skuldra Personuppgiftsombud åt den kommun som använder tjänsten. Det betyder att kommunen är personuppgiftsansvarig enligt GDPR.
Skuldra är till för att underlätta för kommunernas budget- och skuldrådgivare. Om du arbetar som BUS:are är du välkommen att kontakta oss för en demo.
Skuldra erbjuder inte privatpersoner möjligheten att göra skuldförfrågningar via vår tjänst. Skuldra uppmanar redan skuldsatta att söka hjälp hos den kommunala budget- och skuldrådgivningen.
Skuldra erbjuder support på vardagar från 08.30-17.00 med stängt för lunch 12.00-13.00. När du skickar supportärenden till vårt ärendehanteringssystem får du i regel svar inom 2 timmar under våra öppettider.
Inkassobolagen lämnar redan idag ut information till de kommunala budget- och skuldrådgivarna då dessa skickar skuldförfrågningar Med Skuldra slipper inkassobolagen porto och utskriftskostnader.
Med Skuldra blir det dessutom enklare för inkassobolagen att verifiera att en giltig fullmakt föreligger. Att lämna svar kan enkelt göras direkt i systemet vilket spar tid. För större inkassobolag som hanterar många förfrågningar finns också möjlighet att koppla sig helautomatiskt via ett API. Då sker fullmaktsverifiering samt informationsleverans helt automatiskt, vilket ger stora administrativa besparingar.
Skuldras tjänst är designad för största möjliga säkerhet och skyddar känsliga personuppgifter på bästa sätt. Skuldra är personuppgiftsbiträde och det är kommunernas som är personuppgiftsansvariga.
Informationen som samlas in är privatpersonens data. Det är alltså personen som sökt hjälp hos kommunens budget- och skuldrådgivare som äger informationen.
Kommunen som använder Skuldra är personuppgiftsansvarig.Skuldra är Personuppgiftsbiträde åt kommunen
Skuldra äger ingen rätt att använda informationen för eget bruk, utan enbart inom ramen för uppdraget som personuppgiftsbiträde.
Information hanteras i regel aldrig av någon personal hos Skuldra utan all informationshantering sköts endera helautomatiskt, eller manuellt av kommunens medarbetare eller medarbetare hos informationslämnare. Skuldra är personuppgiftsbiträde åt kommunen som är personuppgiftsansvarig.
Det behövs ingen installation. Skuldra är en så kallad molntjänst som du använder via din webbläsare i datorn. Tjänsten fungerar med alla vanliga webbläsare.