Steg-för-steg
1) Registrera klientens personnummer så hämtas folkbokföringsuppgifter in. Ange därefter klientens e-postadress.
2) Fullmakten mejlas automatiskt till klienten för godkännande med BankID.
3) En digital förfrågan skickas till valda inkassobolag och fordringsägare som i inloggat läge enkelt kan verifiera fullmakten samt lämna de efterfrågade uppgifterna. För uppgiftslämnare som valt att ansluta sig via API sker detta helautomatiskt och i princip i realtid.
4) Klienten och den ansvariga budget- och skuldrådgivaren kan löpande följa inflödet av svar via den rapport som de har tillgång till i tjänsten.
5) När skuldsammanställningen är klar kan rådgivningen påbörjas och en plan skapas för att hjälpa klienten få ordning på sin ekonomi. Då det behövs kan informationen från Skuldra importeras till Konsumentverkets BOSS+.
Säkert
Fullmakten fyller en central funktion
Åtkomstkontroll och behörighetsstyrning
Datainsamling